!--JustNaira-Related-Posts-Starts-->

17.8.13

My Experience: Minggu MDS Diploma

Ah, 
Biasa la kan. Orang duduk kat selatan ni kalau tanya je soalan,belakang tu mesti ada bunyi ea. Tapi gua rileks je. Jadah apa ni aku nak bukak cerita pasal tu. Aku nak cerita pasal  MDS time aku berkecimpung masa diploma dulu.

MDS atau Minggu Destini Siswa ni wajib korang datang (untuk student Diploma dan Ijazah dari STPM/Matriks/ASASI/AUSMAT/etc). Student dari penerapan diploma ke degree tak payah. Biasa 1 minggu je buat MDS ni. Yang kontrol korang masa MDS adalah Pegawai/lecturer/ pihak kolej serta dibantu oleh budak-budak MPP, PALAPES serta ada la sikit-sikit sukarelawan student uitm yang nak markah kemahiran insaniah lebih sikit.

Hari pertama, sebelum MDS. Diorang bagi kunci. Masa kat Uitm Arau, Kunci ni bagi kat gate UiTM depan sekali. Senang. Roomate random la. Ni kat uitm Arau je. Uitm lain lantak la. lepas tu, Korang kena serahkan borang2 yang diperlukan seperti borang pendaftaran, borang medical checkup doktor dan lain-lain. Lepas dah setel kemas barang dalam locker semua, pihak MDS bagi beberapa jam untuk korang luangkan masa korang dengan femili buat kali terakhir. Masa ni la aku dengan famili pergi padang besar. berbelanja pun besar haha..

Lepas luangkan masa. Dan famili aku ucapkan selamat tinggal, sedih gila. Dahla dari negeri paling selatan. Sambung belajar kat negeri paling Utara. Aku fikir "ape nasib aku duduk kat tempat jauh-jauh macam ni". Masa tu gua nak nanges. Serius weyh. nak nanges. Sebab famili semua jauh. Segala benda semua kena buat sendiri. huh. 3 tahun pulak tuh.

Hari pertama dah kena ragging dan psycho. Ragging kat sini bukan dari segi sentuhan fizikal okey! Raging kat sini diorang akan tengking dan acah-acah nak bagi penampar maut kat korang, padahal tak pun. psycho jek lebih ceit. Diorang akan marah bila:

Jalan terhegeh-hegeh diorang marah
Makan lambat sikit diorang marah
Mandi lama sangat diorang marah
berak pun ada masa. Lambat sikit diorang marah

"bapak r! gua tak sempat nak feeling berak"- ujarku. 

Masa yang best untuk korang feeling-feeling berak adalah di tengah malam. Sebab aktiviti MDS paling lewat habis pun pukul 1.00 pagi. Lepas 1.00 pagi diorang tak ganggu korang dah. Tapi diorang berjaga-jaga kat aras bawah. Takut korang smoking ke. kena rogol ngan roommate ke. mane la tau..

Malam pertama lepas solat Isya' berjemaah kat Pusat Islam (PI), kami semua berkumpul di blok kolej masing-masing. Masa ni diorang buat spot-check. 

"Malam ni malam first! Sape-sape yang bawak barangan larangan lagi haram seperti ROKOK serta seumpamanya, dadah, soket kepala 4 dalam 1, pisau/pedang/senjata dan seumpama yang ditakrifkan sebagai barang larangan, adalah dimohon supaya menyerahkan semua barangan tersebut dengan sukarela. Kalau kami buat spotchek, lepastu terkantoi. Malam ni, semua orang yang ada dalam bilik tersebut dihalau keluar serta merta. Walaupun orang itu tidak terlibat."- kata brader MDS

Malam tu semua kelam kabut kematu cari barang-barang terlarang yang dinyatakan untuk diserahkan ke brader MDS. Rampasan banyak adalah rokok dari jenis winston, dunhill, suria dan seangkatan. Paling tegar, rokok kretek sekarton. Jilaker nak buat niaga ke ape bawak sampai sekarton? Tapi biasa la normal. Lelaki. Aku? aku tak bawak apa-apa yang bahaya. Aku baik. Innocent jek. Pijak gajah tak mati. Lols.

Lepas semua jadah spot-check sekali dengan sesi psycho serta bidas membidas dan cerita pasal dalil-dalil merokok tu haram, kami tidur. Sebab kena bangun pukul 5.00 pagi. Mandi ramai-ramai. HAHA.. Kena beratur la sial. Macam citer P Ramlee je. Ramai je skip mandi. Aku mandi okey! 

Lepas siap. 
Beratur dalam barisan. berkawad
ke Pusat Islam (PI) untuk Solat Subuh. 
Lepas tu ada tazkirah sikit.

hari Ke-2. Kami disusun ikut program. Tapi laki dengan laki la. perempuan dengan perempuan. Seminggu MDS tu, mana kami kenal batch perempuan. Masa ni la baru korang tahu korang tak keseorangan. Ada je member-member dari pelbagai negeri. Best! Ni nama dia sesi perkenalan. 

Hari ke-3, ke-4, ke-5 takde banyak sangat perubahan. Kebanyakan masa kami diluangkan dalam dewan jek. Dengar ceramah serta taklimat. Berlatih nyanyi lagu uitm, kenal visi, misi logo. kadang-kadang aktiviti yang aku rasa entah pape ntah. ada juga sesi perkenalan dengan brader-sista MDS serta MPP. So, korang duduk la kat dewan sampai bontot korang pedih tahan duduk atas simen lama bebenor. 

Setiap hari tentatif sama. Bangun pagi buta. mandi dan Solat berjemaah 5 waktu. Duduk dalam dewan dengar taklimat. Cuma untuk hari ke-6, kami dibawa berjalan satu Uitm Perlis. Akak dengan abang Fasi MDS yang tunjukkan bangunan-bangunan penting. Dulu masa 2010, Uitm Perlis tak susun lagi blok ikut fakulti. So, kelas kami semua berterabur macam tahi lembu. Tapi sekarang dah lain dah. Diorang dah susun balik kelas ikut gugusan fakulti. Uitm Perlis ni tak besar mana la. Yang buat besar dia punya ladang je. Selama 3 tahun, aku gi kelas ulang alik jalan kaki je.

Malam hari ke-6 lepas solat maghrib ada sesi ceramah mengalir mata. Macam biasa la. Buka musik seruling mendayu-dayu sambil brader baca puisi sedih sambil menangis. Masa tu 1 PI menangis. Aku pun ada la keluar sikit-sikit air mata. Nak keluar banyak nanti tak elok. Sebab nanti keluar hingus meleleh-leleh. eii~ Masa malam ni la brader-sista MDS minta maaf bagai. Salah silap diorang bla bla bla... ye la ye la aku maafkan. Aku cuma pikir nak tido je. Ngantuk gile wei. 

Hari ke-7, hari penamat. Kami duduk dewan. Berkenalan dengan Rektor serta Timbalan Rektor Uitm Perlis. Masa tu ada Live Show MDS. Ada video Live stream seluruh Uitm kat Malaysia. nampak VC uitm. Datuk Prof Sahol Hamid. Kitorang nyanyi lagu Uitm serentak ikut satu Malaysia. Sedih dan bangga pun ada. haha... Lepas tu dah tamat dah MDS. Masa ni aku tengok sibuk je orang terkinja-kinja camwhore dengan brader-sista MDS. haha.. tapi aku cool je. Lantak la. Yang penting aku nak beli penyapu nak sapu lantai bilik aku. Kotor sial lantai bilik penuh dengan debu. Apa bangang punya motif aku ni.

nota kaki: Lepas habis 3 tahun, jangan lupa tunaikan kewajipan kau sebagai pelajar Uitm dengan membuat clearance. 

Kongsi dan creditkan cerita saya dengan copy link ini.

URL: HTML link code: BB (forum) link code:

3 comments:

  1. Nak tanya kalau sy dari diploma uitm tapi fakulti lain masuk ke penerapan degree fakulti lain tapi still under uitm jugaklah ada mds jugak ke?

    ReplyDelete
  2. Seronok baca hahah. Btw, nice!

    ReplyDelete

Sejak beribu tahun yang melampau, Manusia sering meninggalkan lagenda dan cerita mereka dengan menulis. Begitu juga anda.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...