!--JustNaira-Related-Posts-Starts-->

6.1.14

Dulu Skinhead, Sekarang Playboy Itu Suami Aku


Time gua hidup waktu muda-muda dulu, gua dah didedahkan oleh rakan-rakan tentang apa itu skinhead, punk, Nazi dan bermacam-macam lagi aliran kumpulan yang macam bangang. Yang paling best, gua kenal benda-benda ni time sekolah agama rakyat dulu. Powerr tak zaman gua? Sebab musabab kat sekolah agama adalah, disiplin tak ketat sangat. Lagi satu pengawas sekolah agama yang pakai samping merah tak pernah pun buat kerja. Membana je tau. Zine serta knowledge memang berlambak budak-budak ni bawak. Content buku semua 100% dalam Bahasa Inggeris. Walhal, bahasa Inggeris pun carca-marba. benda-benda radikal ni menular masa sekolah rendah agama. Kalau sekolah kebangsaan memang takde la nak bawak menatang haram semua ni. Silap kantoi dengan cikgu, boleh kena sebat mandatori depan perhimpunan. Malu woi awek-awek tengok. Sebat tang bontot pulak tu. Gua ingat lagi, time tu Cikgu Sabri sebat bontot sorang brader ni pasal dia bawak sehelai kertas knowledge. Konon-konon nak tunjuk lambang kemegahan skinhead. Padan muka kau. 

ok. First gua nak cakap, gua tak join skinhead dengan punk gila ni. Bagi gua buang masa. Sebab time tu gua tak minat sangat musik-musik keras dan metal bingit telinga. Gua dengar lagu nasyid je. Tengok suci tak gua? Gua hanya dengar cerita dari geng-geng gua yang join membanakan diri dengan menyertai aktiviti tak bermoral ni. Yang ni semua gua dengar cerita. Dan kat sini gua ingin abadikan memori pisang gua dalam bentuk tulisan. Gua tulis berdasarkan pengalaman mendengar cerita dari member gua. Sahih atau tak, itu pergi jahanam.

Member gua semua serupa lahanat time tu. Masa tu, internet takde lagi, jadi kami semua bergantung kepada member-member yang ada abang kandung yang terpengaruh dengan pengaruh skinhead dan punk. Segala knowledge dan zine diphotostat dan diedarkan kepada sesiapa yang berminat. Tapi ada syarat beb.

Korang kena berbaiah. Apa bangang senario kat sini kena berbaiah? Dalam skinhead ada baiah ke?

 WOI! tempat gua ada woi! tempat korang takde tu korang punya pasal. Kat tempat gua, kena berbaiah siap bersumpah kalau join aktiviti skinhead ni, korang tak boleh bagi tahu kat mak bapak engkau orang. Kalau engkau orang bagitahu atau kantoi, mampus kau geng-geng skinhead kerjakan.

Lepas dapat buku knowledge dengan zine, diorang kena baca sejarah skinhead, motto serta matlamat perjuangan skinhead. Siap ada rules and regulation. Ingat key point penting je. Yang gua pelik, diorang memang hafal apa yang ada tulis dalam knowledge tu. Tapi bila time sekolah kebangsaan, suruh hafal makna kondensasi pun bebal tak lepas. bodo.

Lepas engkau orang dah setel semua hafazan tu, engkau orang dimestikan cari pakaian yang berentitikan skinhead. Kasut boot. Ada jenis boot dia. Yang tu gua tak ambil port sangat. Rambut tu kalau boleh botak. Lagu-lagu seperti ACAB dan kumpulan lain-lain mesti ingat. Mencarut jangan lupa dalam bahasa Inggeris. Hari minggu sabtu ahad, lepak kat shopping mall cari budak punk. Katanya budak punk ni anti skinhead. Buat sakit mata je. Baik tibai sampai lunyai. haha.

Yang tu zaman dulu lah. Tahun 2000-2008. Lepas tu kumpulan skinhead ni dah senyap dah. Mungkin insaf kot. Atau sudah bosan dengan skinhead. Tapi yang penting, diorang kembali ke jalan yang bener. Sorang member gua insaf lepas dengar ceramah ustaz kat satu mesjid time raya haji dulu. Balik je rumah, terus dibakar knowledge dan zine, kaset-kaset lagu skinhead, dan baju-baju tu terus ke mulut tong sampah. Hina skinhead ni taraf dia sampai mulut tong sampah je layak dihumban. Baru-baru ni, gua tengok member gua ni rajin ke Kelantan. Katanya mengaji pondok dan mengikuti usrah-usrah. Bagus!

***

Playboy itu Suami aku
Dengarnya cerita ni dirompak dari sebuah novel terkenal. Gua syak novelist yang karang novel ni boleh tahan high dia. Oh, peliz la, Sape nak suami pleyboi? Tak ganas langsung. Yang gua pelik, ada jugak follower-follower tegar. Sikit-sikit pengaruh skinhead terhakis dan gejala gay ni mendadak meningkat.

Apa kaitan gay dengan Playboy itu suami aku dan juga skinhead dalam penceritaan ni?
Gua nak nyatakan kat sini gua benci betei dengan cerita tu. Sumpah benci sampai mampus. Maghrib je cerita tu start. Takde masa lain ke nak tayang? Muka laki yang berlakon dalam filem tu semua muka stok anak ikan gay.

Disebabkan banyaknya genre cerita-cerita macam ni, maka wujudlah insan-insan yang pangkal nama hujung melekat nama Vienna, Aaronz, Obey serta pelbagai lagi nama kalau letak sekali dengan nama Melayu, bunyi dia macam melampias nafsu. 

Apa kaitan Playboy itu Suami Aku dengan Skinhead dalam Penceritaan Ini?????!!
Gua buat cerita 2 dalam 1. Sebab dua-dua ada persamaan.

Gua benci 2 perkara ni.

No comments:

Post a Comment

Sejak beribu tahun yang melampau, Manusia sering meninggalkan lagenda dan cerita mereka dengan menulis. Begitu juga anda.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...