!--JustNaira-Related-Posts-Starts-->

29.8.13

Mentaliti Budak U #1: Pertanyaan Minta Maki

Mentaliti student uitm

Sedang gua minum kopi-O cap 434 dihadapan televisyen 42-inci kepunyaan keluarga gua, gua dikejutkan dengan satu panggilan dari kawan yang dah lama tak dengor kabornye bak kata orang Perak.. Al-maklumlah cuti bebenor lamanya. Mungkin rindu, mungkin sahaja hari ni besday dia, tu yang call, atau mungkin juga ada agenda illuminati.

"Assalamualaikum kawan, lama tak dengar khabar berita? Amacam sihat?"- Tanya beliau dengan nada prihatin.

"Aku sihat je bro, Waalaikumsalam. Lama tak dengar berita engko hoho.." aku berbalas pertanyaan.

Sok-sek-yada-yada pasai khabar baik ni lama bebenor. Introduction macam ni penting supaya tak awkward as F. Aku tak gitau pun kat si polan ni pasal yang aku dah kena penyakit ET ni. Malas la nak gitau. Bukan sombong, bongkak mahupun takabur, tapi aku malas nak explain jadah haram semua fakta tu. Semak kepala. Explain panjang lebar bukan dia faham pun...

Sampai satu kemuncak perbualan. Dia bertanyakan aku pasal PTPTN. Disebabkan aku da setel da permohonan PTPTN kat web online tu. Senang je aku explain kat dia. Tapi tak tau la dia alert atau saja buat-buat bongok masa aku membebel explain pasal PTPTN tuh.

"Jadi bro, kau kalau nak mohon PTPTN, kena cek dulu web online PTPTN. Masuk no KP dan password dan klik login. Sebab kau da pernah buat pinjaman PTPTN masa diploma dulu kan? Pastikan dalam profail online kau tu, dah tamat pembiayaan. Bukan sedang dalam pembiayaan. Kalau masih dalam pembiayaan, pastikan kau call PTPTN dan minta dia tukar status jadah tu dengan segera. Jadi, ko kena tunggu la dalam 2-3 hari baru dia tukar status. Nanti dia bagitahu tentang status tu. Erti kata lain dia call kau la nanti"- Gua explain dengan detail sekali. Betapa hebatnya gua explain seperti pidato perigkat piala rektor.

"Oh ye ke? Baru aku tahu. Trimas bro! Lagi satu, macam mana nak beli no PIN PTPTN ea?"-sambung beliau sambil ketawa kecil. Hampeh. Kalau perempuan boleh la aku terima nak giggle-giggle jadah ni. Ni yang call aku ni spesis laki tulen. Berjambang misai serta perut ke hadapan. Geli sial!

"Celaka. Benda simple ni pun tak tau. Baik pergi meninggal..." Bisik hati tikus ku. Tapi gua tabah. Gua layan jugak disebabkan kawan sediploma dulu.

"Beli je no PTPTN tu kat BSN. Kalau ada kad BSN, boleh je beli kat ATM BSN tu. Harga Rm5.00"- Sambung gua sambil menghirup kopi yang masih panas dan pekat.

"OK bro. Trimas. Aku pun ada kerja ni. Nanti apa-apa aku roger kau ea?"- Balas beliau dengan nada nak berambus. Aku dah faham dah dengan nada jenis macam ni.

"Boleh-boleh! Bila-bila masa"- sambungku dengan nada caring.

Esoknya beliau call lagi.

"Wei, kau ada no telefon PTPTN?"

Jilaker
jilake punya member

***
Moral of Story: Lain kali nak tanya apa-apa, buat la kaji selidik dulu. Benda-benda simple dan kacang kuda ni kalau tanya memang minta pelempang halilintar 5 puaka bersaudara tahu tak?

Kongsi dan creditkan cerita saya dengan copy link ini.

URL: HTML link code: BB (forum) link code:

No comments:

Post a Comment

Sejak beribu tahun yang melampau, Manusia sering meninggalkan lagenda dan cerita mereka dengan menulis. Begitu juga anda.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...