!--JustNaira-Related-Posts-Starts-->

30.8.13

Mentaliti Budak U #2: Penyesalan Lepas Peperiksaan


Salam 1 Malaysia. Ya. Sebab atas bumi ni, ada 1 je Malaysia. Jelly? Hari ni gua nak memekak pasal perangai budak-budak yang se-diploma aku. Tak kira lah, dari kos apa. Semua satu fesyen. Benda alah yang aku nak pangsaikan dalam blog ni, adalah mentaliti budak-budak Universiti selepas habis je Finale-Exam yang korang rasa the Ultimatum test. Ultimatum la sangat. Puih.

Tiap-tiap semester masa final exam, mesti ada sekor-dua musibat bagi banyak sangat alasan sebab apa diorang tak perform jawab soalan exam. Musibat-musibat ni la yang buat orang lain especially aku ni, terasa down spirit. Kadang-kadang rasa nak bakar je 1 dewan exam tu. Hambar betei. Mesti korang da biasa dengar perbualan-perbualan seorang yang loser dari segi mentaliti.

The First Fallen

"aduh aku tak boleh jawab langsung la soalan tu. Sial la.."
"subjek tu susah dow"

"soalan takde dalam note' Lecturer tak ajar!"
"kerja banyak sangat, tak sempat nak study"
"Soalan ramalan tak masuk."

Benda macam ni la buat aku macam stress dan tak boleh nak concentrate dalam exam. Walaupun beza 2 paper adalah 1 hari, kadang-kadang, diorang cakap YANG PAPER sebelum ni susah nak mampos macam tu masih boleh flashback balik masa tengah jawab paper lain. Jilaker betei.

Btw, ni bukan SPM ada soalan ramalan dan soalan spot. Jadah haram Universiti ada soalan ramalan? Memang patut la SPM korang power gila, ada yang sampai 9A+ straight. Tapi bila masuk Universiti, result korang berkecai. Masa SPM selalu sangat bergantung pada soalan ramalan. Korang ingat kat universiti ni, lecturer dia tu macam pawang ke? Diorang pun tak hingin nak bagi soalan spot kat korang. Lecturer kat universiti semua satu pesen. Tak kira la universiti mana pun. Yang penting diorang mengajar korang. Korang hadam atau tak, tu korang punya pasal. Janji gaji jalan. Korang je sengsara huhu.

The Answer-Seeker

Ada yang lagi setan, lepas paper habis, tiba-tiba tanya jawapan. Walaupun soalan tu tak tuju kat aku, tapi kadang-kadang bila terdengar diorang tanya jawapan, rasa nak bagi je pelempang 44 selisih.

"weh, ko jawab soalan 1,3 dan 4 lagi senang"
"jawapan no 3(a) apa dia ea? Boleh gtau tak?"
"Weh, ak syak ko mesti ada conteng kat paper exam ko, meh sini aku nak compare"

Sumpah. Budak-budak jenis macam ni memang mintak kaki kajang. Dah la baru lepas keluar dewan exam, 'sakaratulmaut' lepas exam pun tak reda lagi. tiba-tiba dia tanya jawapan. Jibei. Rileks la dulu. Yakin je jawapan kau tu betul. sekurang-kurangnya boleh jawab soalan dan penuh kertas jawapan. Ada rejeki lulus la..


The Later Blamer

Bila dapat result exam keluar, dan keputusan yang dapat teruk, mula la nak salahkan benda atau orang sekeliling.. 


"aku tak boleh study la kat bilik"
"kos ko senang boleh dohh"
"ko punya pasal la ni ajak aku mendota time study week"
"kalo ko tak request candy crush kat fb pada aku mesti tak jadi macam ni"
"lecturer tu ajar ntah pape. aku tak faham apa pun dia ajar"
"kita sama2 bodoh. tapikan, nape result ko lagi power dari aku"


Sepanjang sem tu, dialah juara main dota, main game sampai pagi buta. Isya ke mana, subuh entah ke mana. buka FB berjam-jam setiap hari main Candy crush, assigment copy paste. Buat semua tu ada masa pulakkan, padahal tu aktiviti sampingan je, bukan tujuan utama kita masuk U..


Ayat Counter 

"takkan nak study je 24 jam. Takde life langsung". 

Tak payah la korang nak buat ayat bodoh tu. Dah muak dah.. Abes tu, dah korang masuk U memamg la kena study, kalo tak nak study jangan la masuk U. Tapi, Realitinya dia pun sekali tak study langsung, masuk dewan kuliah pun mengantuk je. Cis! Jebat Durhaka!

Moral Of the Story: Belajar la dengan niat. Niat nak belajar untuk 1 semester. Jangan lupa niat untuk belajar tiap-tiap hari walaupun dah niat untuk 1 semester. Solat jangan lupa. Belajar kena ikhlas. Jangan asyik nak godek lecturer je. Hambar taktik tu.


Kongsi dan creditkan cerita saya dengan copy link ini.

URL: HTML link code: BB (forum) link code:

1 comment:

Sejak beribu tahun yang melampau, Manusia sering meninggalkan lagenda dan cerita mereka dengan menulis. Begitu juga anda.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...