!--JustNaira-Related-Posts-Starts-->

30.12.13

Mengaku di University Confession Satu Alternatif?


Jilaker! tajuk panjang nak mampos. Sekarang ini yang gua perhatikan sambil hirup milo 3 in 1 adalah tumbuhnya Pages-pages confession yang bertemakan IPTA. Ya betul, seperti yang telah disenaraikan dalam blog aku. Jika mengikut peratusan, Yang menghantar confession, 99% adalah dari kalangan Mahasiswa, dan 1% adalah dari kalangan orang luar yang gatal nak confess. Mahasiswa? Ya mahasiswa. Yang orang kampung labelkan sebagai orang yang berilmu dan berwawasan. Khelllas kau! Padahal dok bengap hantar confession kat pesbuk.

Seperti yang sedia maklum, Confession ataupun dalam Bahasa Melayu Baku, iaitu Pengakuan/Mengaku adalah perkara yang amat sukar dilakukan oleh rakyat marhaen di Malaysia. Mungkin disebabkan sikap Orang Melayu yang memang bebal susah nak mengaku salah telah sedikit sebanyak mempengaruhi kaum-kaum majoriti yang lain untuk turut mengaku. Engkau orang tak percaya? 

"Waktu dulu-dulu masa gua kecil dulu, masa bebed pun tak potong sebab liat,  gua rembat duit mak bapak buat beli kereta Tamiya. Lepas tu, bila mak gua tanya, gua dengan muka riak tak mengaku salah, dituduhnya adik gua yang baru sahaja mencecah umur setahun 3 bulan mencuri, walhal yang melakukan perkara mungkar itu adalah gua. Yang itu dulu-dulu. Ya itu gua. Belum mumayiz lagi waktu tu. Otak letak di lutut, kemahuan adalah segalanya."- Hikayat Mumayiz

Mungkin, yang tengah baca ini lagi hebat dari saya, gua? Menggelapkan duit ibu bapa. Atau yang paling terer dan ganas, songlap duit rakyat beli cincin, dan mengatakan duit itu ditabungkan sejak dari kecil. Yang tu jerung. Gua ni piranha kecik je.

Balik kepada pangkal cerita, kau tak tahu, remaja sekarang hidup dalam zaman canggih. Nak mengorat awek pun pakai pesbuk sahaja kalau nak berkenalan. Itu pun pakai profail palsu. Lepas kau tabur ayat dan janji manis auta bangla, komferm kau dapat ID wechat atau lain-lain yang sama fungsi dengannya. Tak payah berjumpa, semua boleh tatap muka dengan telefon bimbit. Kau nak awek kau senyum 2sen? kau nak awek kau buat gwiyomi, hatta jikalau kau nak tengok tetek awek kau pun beliau sanggup beri untuk santapan mata. Bak kata orang, semua ada di hujung jari. Bang nak cakap sikit, ini bukan blog lucah nak bagi cerita lucah, ini realiti yang harus dihadapi oleh generasi kita, dan akan datang. Mana tahu, 20 tahun akan datang mungkin, akan ada Pamela Andersen versi Malaysia? Mahu guwe bilang WOW gitu!

Nak dijadikan modal tajuk cerita, jujur gua cakap, engkau orang yang tulis dan hantar confession di page-page confession memang hidup dalam bayang. Ya memang! Hanya gagah dalam dunia maya, namun kecur di alam nyata. Boleh disama erti dengan spesis keyboard warrior. Jadi berani, kawan. Jadi berani. Bukan hanya pandai menaip butir-butir kata berbau dengki di confession page tetapi bacul di alam nyata.

Jadi, apa yang gua ingin sampaikan di sini, membuat pengakuan di Confession page masing-masing bukanlah satu alternatif yang bagus. Bahkan, boleh mencetus pergaduhan antara satu sama lain. Tiada sikap toleransi langsung!

 Confession pages itu bukan tuhan, kau faham tak? Ianya adalah sebuah media perhubungan untuk kau melontarkan perasaan cinta munyet,busuk hati, dengki, khianat dan segala macam benda yang tak masuk akal. Tahukah anda, kau hanya perlu meluahkan rasa cinta, tidak puas hati hatta rasa nyeri di ari-ari kau hanya pada sang Pencipta sahaja. Dia Maha mendengar. Yang beragama Islam, pergilah mengadu dan berdoa disertakan tawakal kepada-Nya, yang Kristian, dah disediakan kotak pengakuan dalam setiap gereja. Yang buddha dan Hindu, pergilah mengadu pada dewa masing-masing dan yang atheist boleh pergi jahanam.

Sampai sini sajalah gua dapat menulis. Nak tambah-tambah lagi karang payah. Nanti dituduhnya jeles, hasad dengki, niat berbau politik serta pelbagai alasan yang tak munasabah. Memang benda ni memang bagi aku modal buat cerita kat blog. Ya, modal mengutuk! 



Kongsi dan creditkan cerita saya dengan copy link ini.

URL: HTML link code: BB (forum) link code:

No comments:

Post a Comment

Sejak beribu tahun yang melampau, Manusia sering meninggalkan lagenda dan cerita mereka dengan menulis. Begitu juga anda.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...