!--JustNaira-Related-Posts-Starts-->

26.1.14

Listening Test MUET Macam Orang Pekak

Listening test MUET, ujian MUET, tips MUET 2014, score MUET, MUET listening tips
Peka atau Pekak?

Bahagian III: Uji Telinga anda dengan Bahasa Inggeris

Bab ni gua paling menyampah sekali dalam semua bab. Sebabnya, masa listening ni telinga kena peka, bukan pekak.

Masa gua ambil MUET dulu di Uitm Perlis, Listening test serentak dengan reading dan writing test. Semua berlaku dalam satu hari.

Sebelum masuk dewan, pastikan bawa kad pengenalan dan slip peperiksaan. Jangan lupa!


Dalam Listening test MUET, korang hanya perlu bawa alat tulis je. Kertas jawapan akan disediakan. Dalam tu, korang kena dengar apa yang radio tu cakap. Oh ya lupa pulak, examiner akan mainkan rakaman kat radio tu. Kau kena dengar rakaman yang dituturkan dalam perbualan berbahasa Inggeris. Soalan semua berdasarkan perbualan. Rakaman tu akan diulang sebanyak 2 kali.

Ramai yang berlagak, listening test ni PALING senang.

Sapa yang cakap macam tu rasanya baik fikir dua kali sebelum kena penampar kungfu panda. Gua paling butthurt masa listening test. Sebab dalam masa-masa kritikal untuk mendengar, ada je benda dan perkara mustahil berlaku dalam dewan tu.

7 Benda yang paling mustahil (RARE) berlaku masa Listening test MUET:
  1. Bunyi orang batuk. Bunyi yang dilontarkan bukan calang-calang. Rasa geli pun ada bila batuk tu sekali dengan pakej kahak. Yuks!
  2. Bunyi orang sedawa. Bodo la natang ni sedawa. Pagi-pagi dah bau longkang!
  3. Bunyi pensel/pen jatuh. Yang ni gua rasa paling annoying. Sebab bila pensel/pen jatuh, otomatik, ada bunyi kerusi dan meja. skrrreeettt...skrreeett.. gitu.
  4. Bunyi meja goyang ketika memadam jawapan.
  5. Bunyi kertas MUET ketika diselak untuk ke muka surat yang seterusnya. 
  6. Radio CD yang dimainkan lag. Tengah sedap layan dengar percakapan Mat Saleh tu, tiba-tiba radio yang memainkan rakaman tu buat hal. haram betul (memang terjadi! time aku pulak tu)



Sebab benda mustahil yang berlaku ini yang menyebabkan gua terlepas banyak keypoint penting. Timing bunyi mustahil ni memang perfect! Bunyi tang keypoint penting.

 Gua hilang banyak markah kat listening. grr...

Jika kalian suka sama post saya, sila baca bahagian yang seterusnya:

Bahagian I: Pendaftaran
Bahagian II: Speaking Test MUET
Bahagian III: Listening Test Muet

Kongsi dan creditkan cerita saya dengan copy link ini.

URL: HTML link code: BB (forum) link code:

2 comments:

  1. Kita boleh tahu ke markah kita nanti untuk setiap paper? Bukan tahu kita band berapa je eh?

    #noor

    ReplyDelete
  2. Hahahaha sendawa longkang

    ReplyDelete

Sejak beribu tahun yang melampau, Manusia sering meninggalkan lagenda dan cerita mereka dengan menulis. Begitu juga anda.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...