!--JustNaira-Related-Posts-Starts-->

5.2.14

Tak Suka Program Dan Kampus?


"Kenapa Saya dapat Kampus ni? Tak sukalah!"
"Amende la course yang gua dapat ni? Belajar mende?"

Macam tu lah sebahagian respons yang gua dapat dari bakal-bakal junior gua. Kebanyakkan mereka memang terkejut dan tak percaya dengan keputusan permohonan kemasukan Uitm sesi Mac 2014.

Jawapan yang diterima kadang-kadang melambangkan rasa tidak bersyukur dan tak mature bak kata mat saleh. Kau dapat tawaran sambung belajar, tapi banyak sangat perkara yang tak puas hati.

Tak suka program.
Tak suka kampus.
Timing tak kena.

Apa salahnya belajar di tempat baru?
Apa salahnya dapat kos yang baru?
mendenya timing? kau ingat ni gear kereta?

Kau kena tahu, hidup ni tak semestinya berpaksikan kepada apa yang kau nak dapat. Kadang-kadang kau kenalah juga terima benda yang diberi. Mungkin ada hikmahnya di situ.

Jadi, berhentilah dari menjadi kanak-kanak riang yang spoiled dan mulakan hidup anda sebagai seorang yang dewasa dan matured!

Fikirkan..
Ramai orang yang sanggup buat apa saja untuk sambung belajar tapi tak dapat, ada yang siap buat surat rasmi dan cepat-cepat hantar ke bangunan canseleri. Ada yang datang bersama ibubapa, serang pejabat HEP. 

Der, sampai macam tu sekali der. Tu belum lagi part maki hamun staff.

Tapi kau yang dah dapat buat mengada-ngada taik pulak tak suka itu, tak suka ini. Ada perkara dalam hidup ni yang kita tak dapat jelaskan kenapa ia berlaku, tapi ia berlaku. Itulah namanya takdir, qada' dan qadar.

Di sebalik tu Allah sorokkan jutaan rezeki yang tunggu masa je untuk dicurah kat kau. Ngko bukan oracle, sebab tu tak tahu lagi tentang masa depan. Boleh jadi perkara yg sekarang kau benci tu lah yang paling banyak bawa rahmat dan rezeki. 

Sape yang tak dapat tempat, diminta buat rayuan kemasukan. Jangan putus asa. Kalau tak dapat jugak, tunggu intake depan. Sambil sambil tunggu permohonan untuk intake depan, jemputlah baca senarai fakulti uitm ni. Mana tahu kot kot ada yang berminat ke.

Kongsi dan creditkan cerita saya dengan copy link ini.

URL: HTML link code: BB (forum) link code:

5 comments:

  1. adik ciktom dpt degree pengurusan perpustakaan kat kampus puncak perdana...tp dia suka je sbb dia minat bc semua jenis buku & library dr sekolah lg..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. wow. tahniah adik Ciktom sebab berani ambil program tu. rezeki ada dimana-mana jangan risau. Tak semestinya dapat kerja berdasarkan kos yang diambil masa di IPTA.

      Delete
  2. tau xpe..ramai spesis xbersyukur di ipta.. grr~

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahu pun. Kalau ada niat nak sambung belajar, jangan memilih.

      Delete

Sejak beribu tahun yang melampau, Manusia sering meninggalkan lagenda dan cerita mereka dengan menulis. Begitu juga anda.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...