!--JustNaira-Related-Posts-Starts-->

12.2.14

Tulisan Blog Gua Jadi Viral di Ruangan Facebook

Gua tak tahu. Gua ni bukan mantap dan power sangat dari segi nahu serta tatabahasa Bahasa Melayu. Kelas BM ajaran cikgu S (bukan nama sebenar) pun gua jarang-jarang nak bawak buku BM, apatah lagi nak menulis karangan yang superb. 

Tapi gua nampak dah, ramai orang malaysia yang copy paste artikel gua ni kat pesbuk. Gua tak kisah pun kau orang tak nak bagi kredit, sebab gua ikhlas menulis. Gua letak nuffnang kat tepi tu pun sebab gua saja-saja nak bagi lawa blog. Setakat ni, baru je mencecah seringgit. Takpe. gua ikhlas menulis.

antara screenshot yang gua dapat

Kau nak butthurt ke apa, kau punya pasal la.



Gua tak heran. Sebab apa yang gua tulis kat dalam post tu memang betul. Sebab perbalahan sekarang disebabkan perbezaan kenegerian je. Dan ia melarat sampai ke ruang bola sepak malaysia.

Kebelakangan ni gua nampak kancah arena bolasepak Malaysia berkecamuk. 

"Ni semua salah Team dari Selatan."
"Takde team palsu tu pun takpe, aku tak kisah! Janji team aku boleh main dengan aman!"
"Beli player mahal-mahal, tapi tak menang langsung. Apa kes?"

dan lain-lain lagi komen dalam facebook yang tak munasabah. Gua rasa kau orang boleh cari lah sendiri kat page-page sukan yang baru tumbuh selepas hujan.

Buat page baru semata-mata nak mengutuk JDT. Nama page dah gempak. Sekali baca lu orang mesti anggap page ini professional dan memaparkan berita sukan terkini. Status yang dikeluarkan setaraf dengan nama page tersebut. 

Tapi semua tu indah khabar dari rupa. Sebaliknya caci-maki yang keluar. Baik dari tuan punya page sampai lah ke tukang komen.

Team X dan Team Y berlawan, Team Y menang. Yang dipersalahkan atas sebab kekalahan Team X adalah JDT. Mana datang logik kau? 

Mana adab kau bro? 
Mana kesopanan dan kesusilaan kau bro? Dari kau kecik kau sekolah selalu berikrar setiap minggu sekali, takkan kau dah tak ingat bro? Berdiri 1 jam takkan membana je. 

Fikiran orang Melayu kerja dia nak melawak dan parodi. Asal benda yang sensasi dan terkini yang berlaku di Malaysia, pertama sekali lawak dan parodi wajib dikepilkan bersama. Serius tu datang kemudian. Sebab Orang Melayu ni perangai dia, kalau takde benda lawak, dia tak layan. 

Takde kelas katanya.
Sebab tu, Astro dapat membodohkan ramai orang Melayu. Kau tengok yang masuk Maharajalawak tu. 
Siapa yang join? Siapa yang undi?

dan siapa yang untung?

Bangsa lain dah start dah cop kita sebagai bangsa lawak. Wikipedia (versi B. Melayu) yang seharusnya menjadi bahan untuk meletakkan informasi maklumat sejagat digunakan 100% sebagai medium untuk melawak. Lawak dan parodi datang dahulu, kemudian disusuli dengan keja-kerja yang serius. 

Yang aku angin sekarang ni, bila page Berita Harian memaparkan kes rogol budak bawah umur, ada jugak manusia bangang yang paste tulisan gua kat ruangan komen tu. 

Persoalannya, kes rogol yang berlaku kat Kuala Lumpur dan Persamaan orang Kelantan dan orang Johor ada kena mengena ke?

Fikirlah logik sikit.
Takde langsung sifat sensitiviti dalam hidup masyarakat bermajmuk.

Tulisan gua disalah gunakan sebagai medium untuk mendapatkan like.

Takpe la labu.

Like tu penting. Mesej yang nak disampaikan tu kemudian Mesej tu kalau boleh duduk kat hujung-hujung sana tuh... yang hujuuuuuuuuung sana tuuu...

Lepas ni bolehlah paste cerpen genius gua seperti Makcik Pisang Goreng, Kisah Ramli Pemain Manchester United yang Dilupakan, Kisah rumah sewa 3 sekawan dan Tak payah straight A sangatlah kat page-page besar seperti page Najib Razak, Anuar Ibrahim, Oh! Media, Lady Gaga dan lain-lain yang kau rasa boleh buatkan kau dapat banyak like.



Kongsi dan creditkan cerita saya dengan copy link ini.

URL: HTML link code: BB (forum) link code:

3 comments:

  1. aku sekarang dah tak guna nuff dah.
    guna iklan h12 media.
    guna 3 hari je dah dpt beberapa dolar..haha

    Khas Untuk Blogger : Cara Buat Duit Dengan Geniee Dan H12 Media

    ReplyDelete
    Replies
    1. yezza.. thanks bro! nanti gua try cam best jerrr

      Delete
  2. Assalam.. aku setuju dgn pendapat ni bro.. bola punya hal, msykt kita yg sekangkang kera ni pun nak berpecah belah sbb kenegerian punya hal.. aku follow sini ye.. salam ukhwah.. :)

    ReplyDelete

Sejak beribu tahun yang melampau, Manusia sering meninggalkan lagenda dan cerita mereka dengan menulis. Begitu juga anda.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...